Inspelen op kansen

zzp'er
Gepubliceerd op  

De cijfers van de Kamer van Koophandel laten zien dat er in de maanden maart en april beduidend minder bedrijven zijn opgestart ten opzichte van de jaren daarvoor. Dit heeft te maken met de coronacrisis. Startende ondernemers hebben de plannen moeten wijzigen om toch de financieringen rond te kunnen krijgen of de bedrijfsresultaten te kunnen garanderen. Dat het omdenken van de bedrijfsplannen is gelukt bij de meeste ondernemers blijkt uit de cijfers van de Kamer van Koophandel. In de maanden september, augustus, juli en juni zijn er namelijk meer bedrijven gestart dan vorig jaar in deze periode.

De coronacrisis heeft een enorme impact op de economie, maar brengt ook zeker kansen met zich mee. Voor bedrijven en zelfstandige ondernemers zijn er meerdere steunmaatregelen beschikbaar gesteld door de overheid en verschillende banken, echter zijn deze lang niet allemaal toegankelijk voor startende ondernemers. Om als startende ondernemer te kunnen overleven in de huidige crisis is het belangrijk kansen te benutten, soms is het zelfs van cruciaal belang om het gehele bedrijfsconcept om te vormen om in te spelen op de kansen die de coronacrisis biedt.

De vraag van klanten is in korte tijd drastisch veranderd, iets waar niet alle ondernemers optimaal in mee (kunnen) gaan. Als startende ondernemer is het doorgaans gemakkelijker om het aanbod aan te passen naar de vraag van klanten, soms nog voordat het is aangeboden. Er zijn bijvoorbeeld meerdere ondernemers die van een fysieke onderneming het roer hebben omgegooid naar een volledig online platform, maar ook ondernemers die hebben ingespeeld op de vraag naar bepaalde producten of diensten gedurende deze tijd. Sommige ondernemers zijn bijvoorbeeld mondkapjes gaan produceren in plaats van de normale productie voort te zetten. Ook zijn er innovatieve ideeën ontstaan voor een livestream bij een uitvaart zodat toch iedereen op een andere manier afscheid kan nemen en worden er in plaats van kookworkshops online kooklessen. Kortom, kansen worden aangeboden maar het is aan de ondernemer om hier creatief op in te spelen. De Kamer van Koophandel heeft een aantal ondernemers uitgelicht op de website met hun verhaal, deze zijn hier te bekijken.

Om een succesvolle onderneming te starten in deze tijd, of om de resultaten van een bestaande onderneming te kunnen verbeteren, is het belangrijk om te onderzoeken wat de vraag van de klanten is. Waar is er behoefte aan? Zodra dit duidelijk in kaart is gebracht kan er worden gekeken naar het huidige aanbod en of dit aangepast dient te worden. Soms betekent dit een drastische omkeer en in sommige gevallen gaat het om kleine aanpassingen. Ja, de coronacrisis heeft een enorme impact op de economie, maar het is maar net hoe je als ondernemer hierop inspeelt om alsnog succes te kunnen realiseren.